Honda NSR500 - 1984 - Freddie Spencer

Coureur: Freddie Spencer, USA

geboren 20 december 1961.

 

Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien dan kunt u op onderstaande link klikken. Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina.

Bouwverslag van dit model.

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Algemene informatie

Nadat Honda in 1983 voor het eerst de wereldtitel 500cc had bemachtigd met de 3 cilinder twee takt motor NS500 wilde men dit resultaat in 1984 voort zetten. De 3 cilinder was gebouwd uit oogpunt van gewichtsbesparing in combinatie met wegligging en prestaties. De concurenten reden al met 4 cilinders en voor 1984 nam Honda de beslissing om ook een 4 cilinder te ontwikkelen met de naam NSR500. Zij kwamen met een heel innovatieve racer waarbij de uitlaten boven de motor werden gemonteerd onder de dummy tank. De brandstoftank verhuisde naar het onderste deel van de kuip, dus onder de motor. Honda had de filosofie dat met het verplaatsen van het gewicht naar beneden dit de wegligging ten goede moest komen. Tevens was een uniek nieuw aluminium frame gebouwd waar de motor aan opgehangen werd. De motor presteerde niet even goed op alle circuits en er werden uiteindelijk maar 4 races gewonnen. Spencer gaf halverwege het seizoen aan liever op zijn oude 3 cilinder te stappen. De wereldtitel werd verloren aan Yamaha. Voor 1985 kwam Honda terug met de nieuwe NSR500 met de conventionele posities van tank en uitlaten en werd het opnieuw wereldkampioen met Freddie Spencer.