Harley Davidson RR250_Walter Villa - Protar  1:9

Wereldkampioen 1974, 1975 en 1976

Coureur: Walter Villa, Italië

Geboren: 13 augustus 1943

Overleden: 18 juni 2002

 

Mocht u eerst het restauratie verslag van deze motor willen zien dan kunt u op de volgende link drukken. Na het restauratie verslag kunt u via een link rechtstreeks terug naar deze pagina. Restauratieverslag

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Algemene info

Renzo Pasolini was de coureur bij uitstek die sinds jaar en dag trouw was aan Aermachi en Harley Davidson. Nadat hij in 1973 dodelijk verongelukte op Monza benaderde Harley Davidson  Walter Villa om voor het fabrieksteam uit te komen.

In de winter van 1973/74 maakte Harley veel progressie met de RR250. Walter Villa wist de jarenlange hegemonie van Yamaha in deze klasse te breken en werd wereldkampioen in 1974.

In 1975 prolongeerde hij zijn wereldtitel maar voelde tijdens het seizoen dat de concurrentie hem op de hielen zat. Hij benaderde de fa. Bimota of zij voor zijn HD een nieuw frame konden bouwen. Bimota had in de motorwereld al bewezen bestaande motoren met hun rijwielgedeelte een betere wegligging en stuureigenschappen te geven in combinatie met een aanmerkelijke gewichtsbesparing.

Bimota voldeed aan de wens van Villa. In 1976 startte Villa vanaf de 2e race van het WK met het Bimota frame. Hij was er snel aan gewend en prolongeerde wederom zijn wereldtitel. Hij maakte dat jaar de dubbelslag door ook de wereldtitel in de 350cc te behalen.

Aanvankelijk wilde men bij Harley de info over het frame liever onder de pet houden en presenteerde de motor als een Harley product. Er waren aanvankelijk maar weinig mensen die van deze aanpassing op de hoogte waren. Maar het resultaat loog er niet om en in 1977 bestelde Harley 6 frames voor het fabrieksteam en nog eens 35 frames voor de prive rijders.

De motor in Bimota uitvoering kreeg de typenaam HDB2.