Airbrush MODELBOUW

Zoals eerder gemeld ben ik begin 70er jaren begonnen met modelbouw. Dus nog op de ouderwetse manier. Model kopen en de onderdelen op kleur brengen met de bekende enamel verven van Humbrol met de kwast. Toen ik in 2013 de hobby weer oppakte hanteerde ik deze werkwijze wederom. Om het model van Wil Hartog te bouwen moest ik zelf nieuwe decals maken en al speurende op internet kwam ik er achter hoe ik dit kon doen. 

Op zoek naar decal papier stuitte ik op de site van Airbrush Service Almere. Voor mij dichtbij dus daar decal papier gekocht. En uiteraard ga je dan rondneuzen en kom je in gesprek en al snel kom je dan op het onderwerp airbrush. Aanvankelijk stond ik er sceptisch tegenover maar om een lang verhaal kort te houden. Ik heb mij opgegeven voor een opstapdag modelbouw om in ieder geval de kennismaking met de airbrush aan te gaan.

Voor een ieder die twijfelt is een dergelijke opstapdag een aanrader. In 1 dag krijg je een goede basis kennismaking. In de ochtend werd kennisgemaakt met het materiaal, de compressor en de air brush zelf. Wat zijn de belangrijke onderdelen, hoe haal je hem uit elkaar om schoon te houden en de theorie van het spuiten. Soorten verf en verdunning etc. In de middag start dan de kennismaking in de praktijk en mag je de airbrush uitproberen op een eigen model.

Het resultaat is uiteraard niet gelijk perfect maar het gaf mij een goed gevoel. Dit is leuk en moet ik ook kunnen leren.

Inmiddels alweer een paar stappen verder. Airbrush aangeschaft en aan de slag gegaan. Even geoefend op een paar oude onderdelen maar al snel was ik dat zat. Ik had nog een bouwdoos van een Suzuki liggen die ik al een keer gebouwd had. Mocht het fout gaan was er dus geen man overboord.

De Suzuki is gebouwd en ik ben niet ontevreden voor het eerste project. Inmiddels zijn er al meerdere modellen gevolgd.

 

Mijn Airbrush set bestaat uit