Moto Guzzi 500cc V8 - Protar 1:9

 Mocht u eerst het restauratieverslag van deze motor willen zien dan kunt u op de volgende link drukken. Na het restauratieverslag kunt u via een link rechtstreeks terug naar deze pagina. Restauratieverslag

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina.

 

Algemene info

In de winterstop van 1953/54 begon de ontwikkeling van de inmiddels legendarische 8 cilinder. Het ontwerp werd op papier gezet en in oktober 1954 werd definitief groen licht gegeven voor de productie van de V8. In een half jaar tijd werd deze machine vanaf de ontwerptekening gebouwd en voorjaar 1955 stond de Moto Guzzi "otto cilindri" op het circuit. Men hoopte met deze machine een gooi te doen naar het zo felbegeerde 500cc wereldkampioenschap.

De Guzzi was snel genoeg om zich te meten met de huidige wereldkampioen Gilera maar de betrouwbaarheid liet te wensen over.

Tijd om door te ontwikkelen kreeg men ook niet meer want in 1957 trok Guzzi de stekker uit de raceafdeling.

Voor het WK 500cc is nooit een race gewonnen.