Wil Hartog Suzuki RG500 Productieracer

Het ontstaan van een uniek model.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

De aanleiding voor de bouw van deze motor.

 

Als basis diende deze kit van Revell in de uitvoering van Barry Sheene.

 

De kit bevat ook een rijdersfiguur.

 

De rekken zijn uitgevoerd in wit

 

zwart

 

en grijs.

 

De glasdelen zoals kuipruit etc.

 

en de rubber banden. Deze even goed schuren om die naad in het midden weg te krijgen.

 

De decalset heb ik nu niets aan. Alles moet nu zelf gemaakt worden.

 

Dit model heb ik nog op de aloude manier gemaakt met de bekende potjes Humbrol en de kwast. Voor de kleuren en de uitvoering voor de decals ben ik in mijn eigen fotoarchief gedoken en het internet afgestruind.

 

Eerst het motorblok in elkaar gezet en op kleur gebracht.

 

Het bodywerk op kleur brengen.

 

De gasdemper aan de achterzijde moet ik vervangen voor een enkele hydraulische demper.

 

Zoals op deze foto is te zien.

Wil en Willy in de bus op Franchorchamps. ( foto eigen archief )

 

Met slijpen, vijlen en schuren en een ballpoint veertje  kom je een heel eind.

 

Dit is de zit uit deze kit van de fabrieksmachine.

 

Wil reed nog met de oude zit.

( foto eigen archief )

 

De zit moest ik dus aanpassen. Een blokje vurenhout en veel geduld doet wonderen.

 

Net zolang vijlen en schuren ...

 

tot het gewenste resultaat bereikt is.

 

Nu komt er schot in de zaak

 

De feitelijke bouw van de motor is begonnen.

 

De uitlaten op kleur brengen met extra accenten....

 

geeft net een betere look.

 

Tijd voor het bodywerk.

 

De decals heb ik op de computer bewerkt op kleur gebracht en sommige zelf nagemaakt.

 

Vervolgens afdrukken op speciaal decal papier met de inktjet printer. Denk eraan. Dit vreet inkt. Ik maak altijd eerst proefdrukken op normaal papier om te checken dat alle afmetingen correct zijn.

 

en dan aanbrengen.

 

En dan is het de beurt aan "Wil" zelf. Alle losse onderdelen zijn verlijmd en na uitvoerig passen op de motor de armen en benen in de juiste positie gezet.

 

Bij dit model was ik naderhand niet tevereden. Zonde dat ik niet gelijk alle naden weggeschuurd had. Inmiddels een 2e model gemaakt waarbij  geen storende verbindingsnaden zichtbaar zijn.

 

Eerst het model helemaal met mat wit geschilderd. Daarna alle kleuraccenten aangebracht.

 

Het gezicht is ook een belangrijk onderdeel waar je even aandacht aan moet besteden.

Ben een tijd aan het klooien geweest voordat ik hem naar mijn zin had.

 

De helm links op de foto is inmiddels weer vervangen. Dit helmpje hoort bij het Revell model maar is in verhouding tot het lichaam klein. De rijder kits van Tamiya (rechts op de foto) hebben een grotere helm en een natuurlijker gezicht. Die had ik al gebruikt voor Jack en Boet en vond ik mooier om te zien.

 

Tijdens het aanbrengen van de kleuraccenten had ik het geschilderde model gewoon in mijn handen. Normaal ben je bang voor vlekjes en vegen maar nu was dat juist de bedoeling. Hij werd uiteindelijk een beetje smoezelig waardoor de uitstraling natuurlijker wordt.

 

Papieren malletjes maken. Als de vorm goed is inscannen en helemaal nabewerken met een fotoprogramma. Alle randen verscherpen en de kleur verdiepen etc.

 

Daarna proefdrukken maken op normaal papier voor een laatste controle op het model. Als alles ok is dan de definitieve afdruk op decal papier.

 

het aanbrengen is een lastig karwei. De overall is natuurgetrouw met alle rimpels etc. Dat maakt het aanbrengen van de decals er niet eenvoudiger op.

 

Bij dit eerste model had ik nog niet van decosol gehoord. Inmiddels gebruik ik dit bijna altijd.

 

Nadat de decals geplaatst zijn heb ik het model afgelakt met een blanke satijn lak.

 

Als alles ok is kan het hoofd erop en is het model gereed om te racen.

 

 

De hoofrolspelers in dit succes

 

1 week later op Francorchamps, Wil Hartog

 

en een trotse Willy van Wanrooij in het overwinnings shirt.