De Protar Suzuki RT64a - 125cc wegracer.
In 1963 had Suzuki de wereldtitel 125cc gewonnen met de RT63. Deze machine werd doorontwikkeld voor het seizoen 1964 onder de naam RT64a. Resultaat, de derde plaats in het wereldkampioenschap. Omdat men bij Suzuki meende dat er geen toekomst meer was voor de eenvoudige twee cilinder bouwde men een viercilinder en zelfs een driecilinder. Beide motoren waren niet gereed voor het seizoen 1965 en men viel terug op de RT64a welke men iets meer vermogen had meegegeven. Hij kreeg de naam RT65 maar was niets meer dan een licht verbeterde RT64a. Dit bleek de beste keus want Hugh Anderson sleepte wederom de wereldtitel binnen.
Het model verkeert in zeer slechte staat. Sterk verwaarloosd, veel onderdelen afgebroken, onder meer de voorvork en de kuip.
Maar het is een oude Protar en dus de moeite waard om hem te redden en weer in oude staat te herstellen.
Omdat het model nieuw in kleur gezet is ga ik de decals ook vernieuwen. Bij veel oude modellen zijn de decals niet afgelakt. Wanneer ze nog goed zijn kunnen ze meestal los geweekt worden. Even afdekken met een natte lap en na een half uur voorzichtig met een fijn kwastje proberen of je onder decal kan komen. De decals plak ik op het schutblad van gebruikt decal papier. Maar iedere niet zuigende ondergrond is goed. Dit is een praktische oplossing als je zelf geen decals maakt of de originele decals wilt behouden.
Bij het wederom aanbrengen zou ik de ondergrond eerst bevochtigen met microset. Indien nodig kan je na aanbrengen nog een weinig microsol gebruiken. Dit is een weekmaker waardoor de decals zich makkelijker laten vormen.
... en gemonteerd. Na reiniging van het motorblok zag je nog veel ingevreten lijm vlekken. Het blok bijna geheel met de hand overgeschilderd.
Via onderstaand link gaat u naar een volledig fotoverslag van dit model.