Klik op de foto's voor vergroting.

 

Kenny Roberts jr trad in 2000 in de voetsporen van zijn vader met het behalen van de wereldtitel in de 500cc klasse.

Dit model van Tamiya is in de uitvoering na het behalen van het kampioenschap.

Zoals verwacht ziet de kit er weer fraai uit. Eerst de inhoud van de doos eens bekijken.

 

De Decals zijn superscherp en fraai uitgevoerd.

 

De witte sprue met onder meer het bodywerk. Dat is werk voor de airbrush.

 

De beschrijving met de bouwinstructies en het inlegvel met de locaties van de decals.

 

Dan de zwarte en chrome uitvoering. Het chrome is een goede toevoeging voor de bouwers die geen chrome spuiten of verven.

 

Als laatste de grijze. De inhoud is nu compleet.

 

De bouw kan beginnen. Eerst het bodywerk. De kuip bestaat uit twee delen. Het bovenstuk wordt als 1 stuk geleverd. De onderkant bestaat uit 3 delen. De boven en onderkant kunnen op elkaar klemmen en worden dus niet verlijmd.

 

De tank en het voorspatbord bestaan uit 2 helften die verlijmd worden.

 

De voor- en achterzijde van de zit bestaan ook ieder uit 2 helften  die verlijmd worden. Vervolgens klemmen deze delen op elkaar. Zij worden dus niet aan elkaar gelijmd.

 

In de kont van het zadel komt een bodemplaat. Om later bij de montage ruimte te houden om de uitlaten te positioneren wordt hij nu nog niet verlijmd. Misschien overbodig maar lijmen kan achteraf.

Het bodywerk kan nu geschuurd - geplamuurd en gepolijst worden. Daarna in kleur spuiten.

 

Het schuren en polijsten is achter de rug. Inmiddels ook alles in kleur gespoten.

 

Ook in de modelbouw heeft men te maken met het verbod op tabaks-reclame. Daarom staat op de kuip in plaats van "FORTUNA"' (sigarettenmerk) nu "FOR". Inmiddels heb ik nieuwe decals met "FORTUNA" gemaakt. De decal aan de zijkant van de kuip met het woord "FOR" er in verwerkt bestaat uit één deel. De decal moest dus 2 keer doorgesneden worden om dit woord er uit te halen.

 

Nu bestaat de decal uit 3 delen en wordt het wel wat lastiger met aanbrengen.

 

Alle decals op het bodywerk zijn geplaatst. De decals van Tamiya zijn erg fraai maar ook o zo dun. DUS KWETSBAAR !!!

Je moet er echt even de tijd voor nemen. De decal van "FORTUNA" is iets donkerder. Dat is het probleem met zelf decals maken op een laser printer. Het rood van de originele decal is een signaalkleur en dat gaat niet lukken op een gewone printer. Niettemin vind ik de wijziging geslaagd.

Het bodywerk wordt nu nog afgewerkt met een aantal lagen blanke lak waarin de decals verzinken en er geen randen meer zichtbaar zijn. Tevens dient de lak ter bescherming van de decals.

 

Leuk detail is de adelaars snavel aan het startnummer van Kenny jr.

Het is een directe link naar zijn vader die met een Adelaars design op zijn helm reed.

 

Het bodywerk is klaar. Nu is de motor zelf aan de beurt. Te beginnen met het rijwielgedeelte aan de achterzijde.

 

Alles staat in kleur. Leuk detail is de BBS decal op de velg. Het zijn die kleine dingen die het model wat extra geven.

 

De achterbrug compleet gemonteerd.

Geen probleem. Alles sluit perfect aan.

 

Dan is het hoofd frame aan de beurt. Hier worden de overige hoofdgroepen en componenten aan op gehangen.

 

De bobines en data kasten worden links en rechts aan het frame gemonteerd.

 

Het "Twin Spar Aluminium" frame zoals de officiële benaming van Suzuki aangeeft.

Nu er 2 hoofdgroepen gereed zijn is het tijd om ze samen te stellen.

 

De montage geeft geen problemen.

 

Leuk detail is de bout moer verbinding waarmee het veerpakket wordt gemonteerd. Er wordt zelfs een klein dopsleuteltje bij geleverd.

Het is al een fraai geheel en het word tijd om de motor er in te hangen.

 

Maar eerst zal alles nog op kleur gebracht en samengesteld dienen te worden. Het is weer tijd voor de airbrush.

 

Alles is op kleur en gereed om het motorblok samen te stellen.

 

De onderdelen passen perfect. Het resultaat is een mooi gedetailleerd motorblok.

 

Dit motorblok is het laatst ontwikkelde RGV blok voor het seizoen 2001 en sluit dus het tijdperk van de RGV af.  In 2002 zal Suzuki met het nieuwe GSV-R blok in de MotoGP starten.

 

Hij is klaar om in het frame te hangen.

 

Bij de montage komt geen lijm te pas. Alle verbindingen zijn met kleine schroefjes vastgezet. Een klein kruiskop schroevendraaiertje is bijgeleverd.

 

De kleur van de bougies kabels heb ik zelf gewijzigd van zwart in blauw.

 

Volgende stap zijn de uitlaten. Hier ga ik wat extra aandacht aan besteden. Vaak worden deze delen zwart of grijs gekleurd maar met een beetje extra aandacht geven zij het model een fraaiere en natuurlijke uitstraling. Standaard worden de uitlaten geleverd met een inzet stuk. Op de rechter uitlaten zijn deze al aangebracht.

 

Het eindresultaat van de bewerkingen zoals weergegeven in de volgende opname.

 

1. De Basis

2. Egaal Aluminium gespoten

3. smalle reepjes masking tape snijden en de lasringen afplakken.

4. Met sterk verdunde zwarte lak accenten aanbrengen langs de tape.

5. Daarna met sterk verdunde lak accenten spuiten. De volgorde die ik gebruikt heb is oranje / rood / blauw en goud.

Uiteraard kan je met een andere volgorde van kleuren en met meer en minder verdunnen andere effecten verkregen worden. Bang zijn voor een slecht resultaat moet je naast je neerleggen en de fantasie de vrije loop geven. Als verdunde lak kun je tegenwoordig ook clear lakken kopen in verschillende kleuren. Ik prefereer het zelf de lak te verdunnen om zo met het effect te spelen.

 

De dempers in aluminium kleur gespoten. Daarna de decals aangebracht. De uiteinden zijn voorzien van chroom lak.

Voor ik de decals aanbreng pas ik de dempers eerst met de uitlaten op de motor. Dan zet ik aan de niet zichtzijde een streepje. Daar komt de naad van mijn decal te lopen. Als je dit niet doet zal je net zien dat die naad precies in de zichtzijde zit.

 

De onderste uitlaten gemonteerd. De bovenste uitlaten worden later aangebracht. Het effect van de uitlaten is direct zichtbaar en geeft het model meer uitstraling.

 

De lak van het bodywerk is inmiddels uitgehard. Even tussen door een ander leuk accent aangebracht. Het luchtrooster in de kuip.

Het zadeldek voor de motor van Roberts wordt aangepast met een extra rolkussen aan de achterzijde. Daarvoor moet uit het zadeldek een stukje verwijderd worden. Tevens gelijk de bevestigingsbeugels voor de bovenste uitlaten aan het zadel bevestigd.

 

Zo is het zadel gereed voor montage en kunnen ook de bovenste uitlaten gemonteerd worden.

Volgende stap wordt het rijwielgedeelte aan de voorzijde van de motor samenstellen.

 

Alle onderdelen voor de afbouw van de motor zijn op kleur gebracht.

 

Eerst het stuur samengesteld

 

en gemonteerd.

 

De voorvork samengesteld + montage.

 

Alle bekabeling is aangebracht.

 

Vervolgens de zit met de bovenste uitlaten.

 

Het achterdeel van de zit wordt zonder lijm aan het voorste deel geklikt. De pasvorm van de delen is perfect.

 

De bodemplaat van de zit is nu ook gemonteerd. Nu even tijd voor een paar show plaatjes.

 

Klaar voor de finishing touch. De stroomlijn.

 

De stroomlijn bestaat nu uit 2 delen. Het bovendeel wordt geschroefd, dus geen lijmverbindingen. Het onderste deel wordt er nu ook zonder lijm onder geklikt. Er zijn heel wat uurtjes in de bouw gaan zitten maar het resultaat geeft een goed gevoel. Als slotconclusie wil ik zeggen dat dit model goed te bouwen is. Alles past perfect. Enige hobbel in de bouw zijn die decals die in bochten en hoekjes gevouwen moeten worden. Maar met het nodige geduld is dit ook te doen.

 

Via de onderstaande link gaat u naar de diaserie van deze Suzuki. Die bestaat uit de modellen 2000 en 2001.