Suzuki  50cc - Wereldkampioen 1966 / 1967 en 1968

WERELDKAMPIOEN 1966 - 1967 EN 1968.

 

Onlangs een gebouwd model van deze Suzuki aangeschaft. Het model is origineel en compleet. Netjes gebouwd en er is niets gespoten of geschilderd aan het model.

De decals zijn niet mooi meer en dienen vervangen te worden. De blauwe kleur van de kuip is licht verschoten, tijd voor een restauratie dus. Dat betekent demonteren, spuiten en op kleur brengen. De decals ga ik zelf maken.

Het model is goed gebouwd. Weinig lijmvlekken maar er is gebruik gemaakt van een sterke lijmsoort. De tank en het zadel los moeten snijden en de kuip, voorvork en achterbrug gedemonteerd. Het blok laat ik ongemoeid omdat anders alles afbreekt en dit voorbij gaat aan het doel om hem weer in ere te herstellen.

 

Klik op de foto's voor vergroting.

 

Het model is netjes maar sleets.

 

Voorzichtig demonteren voor restauratie.

 

De decals zijn verkleurd en beschadigt en zullen vernieuwd moeten worden.

 

Model gedemonteerd en de decals verwijderd.

 

In de kuip en boven op de tank zie je lichte en donkere strepen die in het productieproces ontstaan.

 

Nu het model uit elkaar ligt kan de opbouw weer beginnen. Als eerste de wielen en remtrommels opnieuw gespoten

 

Zadeldek verwijderd. Schuren en plamuren.

 

Kontje in de kleur gespoten. Hier komt nog blanke lak over en een nieuw zadeldek.

 

De kuip weer gelijmd en in de plamuur.

 

Schuren ...

 

en in de lak gespoten. De kleuren grijs en blauw heb ik zelf gemengd.

Nu zijn ze nog mat.

 

De 1e fase is achter de rug.

Nu is het tijd voor de decals en de afwerking met blanke lak.

 

Nu de tank is overgespoten zijn die hinderlijke strepen die ontstaan tijdens het productie proces niet meer zichtbaar en kunnen wij hier ook verder met de decals en de blanke lak.

 

De zelfgemaakte decals.

Hier gaat ook een hoop tijd in zitten maar geeft wel voldoening als het resultaat OK is.

 

Inmiddels het motorblok op de oude manier met de kwast op kleur gebracht. Daarna de motor weer opgebouwd.

 

Standaard is het voorspatbord te hoog gemonteerd. Zie eerdere foto's. Gelijk de bevestiging gewijzigd en het spatbord staat nu vlak boven het voorwiel zoals het hoort. Een kleine verandering maar het staat gelijk veel beter.

 

De decals zijn aangebracht en de kuip is afgewerkt met blanke lak.

 

De binnenzijde mat zwart afgewerkt

 

2 foto's van het blok voor de restauratie

 

En na de restauratie

 

Ook de tank voorzien van nieuwe decals en afgewerkt met blanke lak. De lak is weer opgebouwd uit diverse dunne lagen (ongeveer 7 stuks) waarin de decals wegzinken.

 

Het zadel is voorzien van een nieuw leren dek.

Het model is nu gereed. Als laatste de kuip monteren.

Via de link onderaan de pagina kunt naar de foto's van het eindresultaat.