Honda NSR500, Mick Doohan, WK 1998, Tamiya
Klik op de foto's voor vergroting.
In 1998 behaalde Michael Doohan zijn vijfde en laatste wereldtitel op rij in de koningsklasse op deze Honda NSR500. In 1999 liep hij na een valpartij voor de tweede maal een gecompliceerde beenbreuk op en hij besloot zijn racecarrière te beëindigen.
Als eerste de inhoud van de doos maar eens bekijken.
Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Als deze klaar en gespoten zijn heeft de lak tijd om uit te harden terwijl ik verder ga met de bouw van de motor.
De tank, het zitje en het voorspatbord bestaan ieder uit 2 helften die ik al gemonteerd en waar nodig geplamuurd heb, Vervolgens schuren en polijsten. Deze zijn klaar om in de kleur te spuiten.
Het is een behoorlijke klus om dit goed uit te voeren. Tijdens het opbrengen is rustig blijven het devies. Normaal breng ik de decals op en bewerk ze met decosol om ze te vormen. In verband met de vele vormen ben ik bij dit model begonnen met decoset tijdens het op brengen. Dan gaan de decals al mee bewegen in de vorm. Daarna afgewerkt met decosol. Let op, als je eenmaal begint met opbrengen met decoset is het zaak de decals snel op de juiste plaats te zetten. De decals worden snel zacht en gaan scheuren als je ze nog wilt verplaatsen. Daar zit je net niet op te wachten.
Het bodywerk is klaar en afgelakt. Dat mag nu uitharden. Nu verder met de motor zelf.
Er zijn 2 voorvorken met ieder een eigen voorspatbord bij dit model geleverd. Zoals reeds eerder vermeld horen deze bij het type A of B.
Voor de uitvoering van Doohan is type A aangewezen. Het verschil zit hem met name in het remsysteem. Type A is hierboven afgebeeld inclusief de aanpassing van Doohan zijn machine. Nadat hij in 1992 een gecompliceerde beenbreuk had opgelopen werd zijn achterrem omgebouwd naar handbediening op het stuur.
Zoals in de aanhef van dit verslag liep hij in 1999 wederom een gecompliceerde beenbreuk op wat Mick deed besluiten te stoppen met racen.
De bediening van de achterrem is omgebouwd naar handbediening. Een belangrijk detail voor Mick Doohan en een Leuk detail voor ons bouwers waar Tamiya rekening mee gehouden heeft.