Klik op de foto's voor vergroting
Vervolgens het blok verder demonteren en een eerste schoonmaakbeurt uitgevoerd.
De velgen zijn een hoofdstuk apart. Twee spaakvelgen die ingeklemd worden door 2 velgranden die met haken in elkaar geklemd worden. Dit is de eerste keer dat ik dit systeem tegen kom. Bij Protar heeft men kennelijk geprobeerd een nieuwe vorm van velg montage te ontwikkelen. Één haak was al afgebroken en lag bij dit wiel los in de velg. Hierdoor was tevens een stuk uit de velgrand gebroken. Bij de andere velg waren 2 haken afgebroken. Het is geen gelukkig systeem maar ik ga nog kijken of deze nog hersteld kunnen worden.
Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Het bodywerk is gespoten met een synthetische lak die ik niet verwijderd kreeg met de normale oplosmiddelen. Zware oplosmiddelen durf ik niet te gebruiken uit angst dat het plastic aangetast wordt. Dus werd het schuren en polijsten om de ondergrond weer vlak te krijgen.
In de tank en de zijschilden zitten gaatjes bestemd voor logo ornamentjes. Die zijn niet gebruikt. De decals waren rechtstreeks aangebracht. De gaatjes waren nog zichtbaar dus die gelijk gedicht.
Deze onderdelen hadden nu nog voldoende basis dus geen primer meer gebruikt maar rechtstreeks in de kleur gespoten. De kleur die het origineel het dichts benaderd is van Createx colors. Kleurnummer 0012 Wicked Red Oxide. De verf dekt matig dus in kleine laagjes aanbrengen. Daarna afgewerkt met een dunne laag tamiya blanke lak.
De gangbare plastic verven zijn minder geschikt voor metaal. Mogelijk dat de vorige eigenaar daarom voor een synthetische lak had gekozen. Deze spuit je snel te dik waardoor details verloren gaan. Bij dit model was de lak ook nog gaan rullen (opstropen). Of dit enkel aan het spuiten heeft gelegen of dat er later een chemische reactie met het metaal en het plastic heeft plaats gevonden kan ik niet achterhalen.
Nu gespoten met vallejo surface primer zwart gevolgd door vallejo zwarte lak. Daarna afgewerkt met Tamiya blanke lak.
Vergeet niet voor het spuiten het frame heel goed te ontvetten.
Het blok heeft een opfris beurt gehad en is geheel opnieuw gespoten. Normaal maak ik graag foto's van het blok voor hij in het frame gaat. Maar zoals ik al aangaf bij het uitbouwen wordt het blok in het frame opgebouwd. Dus nu foto's na de inbouw in het frame.
Bij een restauratie gaat de meeste tijd zitten in het herstellen van onderdelen. Een kleine greep uit het herstelwerk: Diverse onderdelen voorzien van nieuwe bevestigingspunten die afgebroken waren. Standaard was gebroken en er miste een deel, nieuw passtuk gemaakt. Nieuwe bevestigingssteunen voor de clignoteurs gemaakt en de glaasjes schoon gekrabd, gepolijst en opnieuw ingekleurd. etc.
De haakbevestiging van de velgen was een ramp. In de banden zit een uitsparing die om de haken heen moet grijpen. Wat ik ook probeerde, je bleef de wijking van de banden bij de haken zien (dit is ook te zien op eerdere foto's in dit verslag).
Besloten om alle haken te verwijderen en de velgen op de conventionele manier te verlijmen.
Het zadel ook opnieuw gespoten. De riem over het zadel heen ontbrak. Van leer een nieuwe riem gemaakt en aangebracht. Op de achterzijde een eigengemaakte decal aangebracht.
Als laatste het bodywerk aangebracht. Via onderstaande link gaat u naar een volledige diapresentatie.