Klik op de foto's voor vergroting

 

Advertentie uit  MOTO 73  van 1978

 

Het model is er slecht aan toe. Een mooie uitdaging voor een restauratie.

 

Het is in de basis een prachtig model die je niet vaak tegenkomt. Als eerste maar eens proberen om hem zo goed mogelijk te demonteren.

 

Het lakwerk is niet mooi meer en de velgen moeten ook onder handen genomen worden.

 

Nog even een paar foto's ter illustratie van de staat waarin het model zich bevind.

 

Een aantal onderdelen waren al los bij het model aanwezig. Deels afgebroken, deels normaal losgekomen door verouderde lijmverbindingen.

 

Het blok ligt opgesloten in het frame. Gelukkig met veel geduld de onderdelen los kunnen krijgen van elkaar en uit het frame gehaald.

 

Vervolgens het blok verder demonteren en een eerste schoonmaakbeurt uitgevoerd.

 

De achterbrug zit geschroefd en was makkelijk los te halen.

 

De velgen zijn een hoofdstuk apart. Twee spaakvelgen die ingeklemd worden door 2 velgranden die met haken in elkaar geklemd worden. Dit is de eerste keer dat ik dit systeem tegen kom. Bij Protar heeft men kennelijk geprobeerd een nieuwe vorm van velg montage te ontwikkelen. Één haak was al afgebroken en lag bij dit wiel los in de velg. Hierdoor was tevens een stuk uit de velgrand gebroken. Bij de andere velg waren 2 haken afgebroken. Het is geen gelukkig systeem maar ik ga nog kijken of deze nog hersteld kunnen worden.

 

De demontage heeft de nodige tijd gekost en diverse verbindingen zijn afgebroken. Nu kan het herstellen beginnen.

 

Zoals gewoonlijk begin ik met het bodywerk. Het bodywerk is gespoten met een synthetische lak die ik niet verwijderd kreeg met de normale oplosmiddelen. Zware oplosmiddelen durf ik niet te gebruiken uit angst dat het plastic aangetast wordt. Dus werd het schuren en polijsten om de ondergrond weer vlak te krijgen.

In de tank en de zijschilden zitten gaatjes bestemd voor logo ornamentjes. Die zijn niet gebruikt. De decals waren rechtstreeks aangebracht. De gaatjes waren nog zichtbaar dus die gelijk gedicht.

 

Deze onderdelen hadden nu nog voldoende basis dus geen primer meer gebruikt maar rechtstreeks in de kleur gespoten. De kleur die het origineel het dichts benaderd is van Createx colors. Kleurnummer 0012 Wicked Red Oxide. De verf dekt matig dus in kleine laagjes aanbrengen. Daarna afgewerkt met een dunne laag tamiya blanke lak.

 

Het laagje blanke lak zorgt voor een gladde ondergrond. Daarna de eigen gemaakte decals aangebracht. Vervolgens weer met een aantal lagen blanke lak de decals laten verzinken in de lak.

 

Het frame is van metaal en ook met synthetische lak gespoten. Dit was een lastige schuurklus om hem kaal te maken.

 

De gangbare plastic verven zijn minder geschikt voor metaal. Mogelijk dat de vorige eigenaar daarom voor een synthetische lak had gekozen. Deze spuit je snel te dik waardoor details verloren gaan. Bij dit model was de lak ook nog gaan rullen (opstropen). Of dit enkel aan het spuiten heeft gelegen of dat er later een chemische reactie met het metaal en het plastic heeft plaats gevonden kan ik niet achterhalen.

Nu gespoten met vallejo surface primer zwart gevolgd door vallejo zwarte lak. Daarna afgewerkt met Tamiya blanke lak.

Vergeet niet voor het spuiten het frame heel goed te ontvetten.

 

Het blok heeft een opfris beurt gehad en is geheel opnieuw gespoten. Normaal maak ik graag foto's van het blok voor hij in het frame gaat. Maar zoals ik al aangaf bij het uitbouwen wordt het blok in het frame opgebouwd. Dus nu foto's na de inbouw in het frame.

 

De zijdeksels nog voorzien van kleine schroefjes. De bougies waren allemaal afgebroken en het plastic deels gesmolten.

Nieuwe bougies van hout gemaakt.

 

De spatborden waren te zwaar beschadigd en dof uitgeslagen.

Alle lak verwijderd.

 

De spatborden nu aluminium gespoten en afgewerkt met blanke lak. Hoewel het een glanslak is krijg je als resultaat een mooie zijdeglans gloed over de spatborden.

 

Bij een restauratie gaat de meeste tijd zitten in het herstellen van onderdelen. Een kleine greep uit het herstelwerk: Diverse onderdelen voorzien van nieuwe bevestigingspunten die afgebroken waren. Standaard was gebroken en er miste een deel, nieuw passtuk gemaakt. Nieuwe bevestigingssteunen voor de clignoteurs gemaakt en de glaasjes schoon gekrabd, gepolijst en opnieuw ingekleurd. etc.

 

De onderdelen voor de achterzijde van de motor zijn gespoten en gereed voor montage.

 

Ook het achterlicht helemaal schoon gekrabd, gepolijst en opnieuw op kleur gebracht.

 

De haakbevestiging van de velgen was een ramp. In de banden zit een uitsparing die om de haken heen moet grijpen. Wat ik ook probeerde, je bleef de wijking van de banden bij de haken zien (dit is ook te zien op eerdere foto's in dit verslag).

Besloten om alle haken te verwijderen en de velgen op de conventionele manier te verlijmen.

 

Het resultaat ziet er gelijk een stuk beter uit.

 

De accu hoort doorzichtig te zijn maar was te zwaar aangetast door lijm resten. Geprobeerd te polijsten zonder het gewenste resultaat.

Besloten om hem in kleur te spuiten en te voorzien van zelf gemaakte decals.

 

Ook van de voorvelg zijn de haken verwijderd en is het wiel op de oude manier verlijmd. De weke delen verwijderd en de velg weer verhard met vloeibare lijm. Daarna in kleur gespoten. De oude lak van de remschijven en naven verwijderd. Deze worden ook nog op kleur gebracht.

 

De voorvelg is klaar voor montage. De remklauwen zijn ook opnieuw gespoten.

 

Alle onderdelen van de voorvork gereinigd en waar nodig opnieuw gespoten.

 

Het koplampglas gereinigd en gepolijst. Geeft gelijk weer een heldere uitstraling. Nieuwe kabel verbindingen en kabels aangebracht.

 

De uitlaten en de steunen waren behoorlijk aangetast. Daarnaast zie je al die vervelende gietnaden. Al het chroom verwijderd en de gietnaden geschuurd en daarna gepolijst en gespoten.

 

Voor demontage alle uitlaten aan de binnenzijde genummerd voor de juiste positie. De achterzijde van de uitlaten van een extra accentje voorzien.

 

De steun loopt schuin achter de uitlaten door. Door deze bij de montage te bewegen kan je de uitlaten in de juiste positie manoeuvreren. Was toch wel even lastig om ze goed in lijn te krijgen.

 

Toch wel een bijzonder en fraai gezicht om die 6 pijpen er op te zien.

 

Het zadel ook opnieuw gespoten. De riem over het zadel heen ontbrak. Van leer een nieuwe riem gemaakt en aangebracht. Op de achterzijde een eigengemaakte decal aangebracht.

 

Als laatste het bodywerk aangebracht. Via onderstaande link gaat u naar een volledige diapresentatie.