MV Agusta 3 cylinder - giacomo agostini - Protar 1:9
Wereldkampioen 1966 t/m 1972
Coureur: Giacomo Agostini, Italiaan
geboren 16 juni 1942.
Wereldkampioen 1973 en 1974
Coureur: Phil Read, Brit
geboren 1 januari 1939.
overleden 6 oktober 2022.
Klik op onderstaande link als u eerst de upgrade van dit model wilt bekijken. Daarna kunt u rechtstreeks terug naar deze pagina.
Naar de upgrade van dit model.
Algemene info vindt u onderaan deze pagina.
Algemene info
Na het succes van de opgeboorde 350cc drie cylinder in 1965 kwam men in 1966 met een volwaardige 500cc drie cylinder aan de start welke de zegereeks van MV Agusta nog 8 jaar in stand hield.
Agostini is 15-voudig wereldkampioen in de 500 en 350cc klasse. Van 1966 tot 1972 onafgebroken wereldkampioen op de MV Agusta 500.
1973 werd voor Agostini geen gelukkig seizoen. Diverse malen viel hij uit waardoor uiteindelijk de 2e coureur Phil Read de titel overnam. In 1973 kwamen de prestaties van MV Agusta aanvankelijk erg onder druk te staan met de komst van de tweetakt Yamaha met als coureur Jarno Saarinen, die de eerste twee GP's wist te winnen. In mei 1973 verongelukte Saarinen samen met Renzo Pasolini bij een mega crash op Monza waarbij 14 motorcoureurs waren betrokken. Yamaha trok zich dat jaar terug uit de racerij. Hiermee was de weg weer vrij voor MV Agusta.
Nadat Read wereldkampioen was geworden verklaarde Agostini in de pers dat hij nog steeds de 1e man in het team hoorde te zijn. Immers, in de races die hij uitreed had Read de grootste moeite om hem bij te houden. De spanning liep op en de relatie tussen Ago en Read werd er niet beter op.
Agostini kwam in gesprek met Yamaha om in het nieuwe seizoen de plek van de verongelukte Saarinen over te nemen en zo gebeurde het. Zie pagina Yamaha YZR OW20.
Bij MV Agusta wist men wel dat de terugkeer van Yamaha de prestaties van MV onder druk zou zetten. Daarnaast was het beleid bij MV ook aan het wankelen na het overlijden in 1971 van de eigenaar van deze privé renstal, Graaf Agusta. In 1974 konden zij Yamaha nog achter zich houden maar dat was tevens het laatste wereldkampioenschap voor MV waarmee een eind kwam aan deze roemrijke periode.
Giacomo Agostini is nog altijd een begrip in de motorsport en een graag geziene gast bij de historische classic races waar hij nog een enkel rondje demonstreert op de MV of de Yamaha.