Upgrade - MV Agusta 500 3 cyl
Wereldkampioen 1966 t/m 1974
2 jaar geleden een MV 500 3 cylinder verkregen zonder kuip. De eigenaar had dezelfde tik als ik. Het motorblok is te mooi om er een kuip om heen te hangen. Enige verschil. Hij had de kuip weggedaan en dat doe ik niet. Die hang ik er achter in mijn vitrine. Het model was goed gebouwd maar was vuil en zat dik onder het stof. Hij had al jaren in de schuur gestaan.
Na schoonmaak en kleine herstellingen het model in de vitrine gezet.
Inmiddels heb ik een nieuwe kuip bemachtigd. Daarnaast heb ik een nieuwe rijders figuur van Protar aangeschaft met de bedoeling deze uit te monsteren als Giacomo Agostini.
Aan de slag dus met als doel de MV Agusta weer te voorzien van zijn stroomlijn. De rijders figuur zal worden uitgevoerd als Giacomo Agostini in zijn bekende zwart-witte race overall en met integraal helm.
Klik op de foto's voor vergroting.
Als eerste de kuip in elkaar gelijmd en in de lak gespoten en een blanke laklaag aangebracht.
De decals zijn inmiddels gemaakt en klaar om aangebracht te worden.
Soms zit het mee en soms zit het ............
Nadat de kuip gemonteerd was zaten de clip-ons tegen de kuip aan en was er geen ruimte meer voor de armen en handen van de rijder. De clip-ons zitten hoog op de voorvork gemonteerd en zullen moeten zakken om dit probleem op te lossen.
De clip-ons zijn echter verlijmd met de voorvork en bij demontage van de voorvork bleken zij ook verlijmd met de kroonplaat.
Extra werk aan de winkel dus.
Door de clip-on er tussenuit te zagen werd de vorkpoot 5 mm korter. Inmiddels is de voorvork weer verlengd naar de normale maat,
Dit is het drama waar iedere verzamelaar van oude Protar modellen wel eens tegenaan loopt. De velgen verteren als het ware. Zij worden zacht aan de randen en blazen op.
Nu ik toch bezig ben en het voorwiel er uit ligt ga ik dit ook zo goed mogelijk herstellen voordat hij helemaal "opgevreten" wordt.
Voor- en achterwiel uitgebouwd. Nu maar gelijk alles meepakken.
Het probleem is nu om de velgen weer te harden om te kunnen bewerken en te behouden. Na veel experimenteren ben ik tot de volgende oplossing gekomen.
De velgen voor bewerking eerst helemaal insmeren met een goede vloeibare plastic lijm. Zelf gebruik ik hiervoor de colle 21 van Protar. Deze is dun als water en goed te verwerken. De lijm heeft de eigenschap dat hij na het lijmen het plastic uithardt en een keiharde verbinding maakt. En deze eigenschap komt nu goed van pas. Na het insmeren heb ik hem 6 uur in laten trekken. Toen voelde de velg al harder aan en heb ik een eerste voorzichtige bewerking gedaan.
Daarna nog 3 keer dezelfde behandeling en per behandeling werd de velg harder en beter bewerkbaar.
De laatste beschadigingen aan de randen worden gerepareerd met laminaat vuller. Hier werk ik graag mee. Het geeft een goede hechting, wordt keihard en laat zich goed schuren en modelleren.
Ook alle uitstulpingen tussen de spaken zo goed mogelijk verwijderd.
Ze worden uiteraard niet nieuw meer maar niets doen is ook geen oplossing. Dan zijn de velgen binnen enkele jaren onherstelbaar vernield. Op de foto zie je het kale resultaat.
Als 1e de helm gestript. Decals verwijderd, schuren en in de grondlak. Zo laat ik hem even tot na de aanpassingen met het figuur op de motor. Een beschadiging is zo gemaakt.
Het model van de Protar rijders figuur heb ik onbeschilderd gekocht met de bedoeling deze zelf aan te passen. Het model is goed te transformeren. Grote stukken heb ik verwijderd met de dremel en daarna bewerkt met een scherpe scalpel en schuurpapier.
Het hoofd eerst op formaat gemaakt voor de helm. Omdat het vizier van de helm open kan heb ik ook de motorbril verwijderd. Anders wordt de inkijk wel erg vreemd.
In de volgende foto's laat ik de verandering zien.
Het figuur staat in de primer. Voor ik verder ga maak ik hem eerst passend op de motor met de stroomlijn en de ruit. Dat gaat goed.
Met elastieken wordt hij even vastgezet en kan de voorvork gemonteerd worden en de handgrepen afgesteld.
En dit is het eindresultaat, het gezicht komt goed uit in de helm.
Zoals eerder verwoord wordt de helm vast gemonteerd op het hoofd.
Nu de motor deels uit elkaar ligt wordt hij gelijk ook maar onder handen genomen en waar nodig bijgewerkt.
Hij is nu gereed, voor het eindresultaat kunt u op de volgende link klikken