Yamaha - Boet van Dulmen - tamiya 1:12
Coureur: Boet van Dulmen, Ned
geboren 19 april 1948.
overleden 16 september 2021.
Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien kunt u op onderstaande link klikken.
Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina.
Bouwverslag Yamaha Boet van Dulmen
Algemene info vindt u onderaan deze pagina.
Algemene info
Naast Wil Hartog en Jack Middelburg hoort Boet van Dulmen bij de 3 beste Nederlandse coureurs uit de zeventiger en tachtiger jaren in de klasse 500cc en 750cc. Zij kregen de bijnaam "De Grote Drie". Als regelmatige bezoeker van nationale- en internationale races heb ik deze mannen veel zien rijden. Alle drie met hun eigen karakteristieke rijstijl en van verre al herkenbaar. Een genot om naar te kijken. Waarmee ik alle andere goede coureurs uit Nederland niet te kort wil doen maar het gaat nu even over "De Grote Drie".
Als privé rijder heeft Boet zonder fabriekssteun zich altijd weten te meten met de fabriekscoureurs en reed bijna steevast binnen de top tien in internationale wedstrijden. Hoogtepunten in zijn 500cc carrière zijn de overwinning in de GP van Finland in 1979 en zijn 2e plaats op onze eigen TT Assen in 1981.
Die successen bleven niet onopgemerkt. In 1982 vond Kenny Roberts dat hij te weinig steun kreeg in de races van zijn collega Yamaha coureurs op de OW60 machines. Te weten Sheene, Crosby en Fontan. Deze coureurs hadden een half miljoen neer moeten tellen voor hun machines en reden logischerwijs voor eigen kansen en niet in dienst van Roberts.
Roberts had inmiddels de beschikking over de nieuwe OW61 machine en zijn geklaag bij Yamaha dat hij meer steun moest krijgen kreeg gehoor en op zijn verzoek werd Boet van Dulmen aangetrokken om Roberts te steunen in de TT Assen en op Francorchamps met een gebruikte OW60. Dat zou de oude motor van Roberts worden maar die was een week eerder kort gereden door Rossi. Nu kreeg hij een afgetrapte OW60 waar volop aan gesleuteld moest worden.
De TT Assen 1982 werd een regen race die in 2 manches verreden werd. Boet behaalde voor het eerst op de OW60 een mooie 6e plaats. Voor Boet was de grootste winst op dat moment dat hij gratis de beschikking kreeg over een machine waar hij aan het begin van het seizoen nog een half miljoen voor had moeten neertellen. Yamaha zou hem ook voorzien van de benodigde onderdelen om de machine competitief te krijgen.
Boet vertelde dat zijn OW60 wel voldoende topsnelheid had maar onvoldoende acceleratie vermogen waardoor hij in de race constant achter de feiten aan liep. De machine moest grondig onder handen genomen worden anders zou hij zich op deze wijze zich niet in de top 10 kunnen blijven rijden laat staan Roberts steunen voor het WK. Voor Francorchamps kon Boet de benodigde onderdelen bestellen maar diende hij eerst Fl 100.000 over te maken. Boet liet niet met zich sollen en leverde de Yamaha in en haalde zijn privé Suzuki RGB weer van stal.
Ik vind het altijd nog jammer dat Yamaha hem op dat moment onvoldoende steunde anders hadden wij Boet op zeker voorin mee zien doen met Roberts. Aan zijn race kwaliteiten en inzet als coureur heeft het nooit gelegen.
Naast de 500cc was Boet ook zeer succesvol in de 750cc klasse. In 1979 won hij de "Formule 750" klasse op Assen.
De 3e plaats in de prestigieuze 200 mijl van Daytona (1980) is een prestatie van formaat en tot vandaag de dag de beste uitslag van een landgenoot in deze race. Geen wonder dat zijn hart nog steeds naar deze klasse uitgaat en de Yamaha 750-OW31 zijn favoriete "fiets" is.
Boet is 5-voudig Nederlands kampioen.