Mondial Bialbero 250cc - Tarquinio Provini - protar 1:9

 Wereldkampioen 1957

Coureur:  Cecil Charles Sandford, Brit,

geboren 21 februari 1928.

 

Vice Wereldkampioen 1957

Mondial Bialbero 250cc

Coureur: Tarquinio Provini, Italiaan,

geboren 29 mei 1933,

overleden 6 januari 2005.

 

Mocht u eerst het bouwverslag van deze motor willen zien kunt u op onderstaande link klikken. Na het bouwverslag kunt u weer rechtstreeks terug naar deze pagina.

Restauratie verslag Mondial Bialbero

 

Algemene info vindt u onderaan deze pagina

 

Algemene info

 

Cecil Sandford was reeds eerder wereldkampioen geweest op MV Agusta. 1957 was zijn laatste actieve racejaar. Hij sloot dit in stijl af met het wereldkampioenschap op Mondial.

 

Voor mij gaat de aandacht in dit geval uit naar de Vice Wereldkampioen die zo belangrijk werd voor onze hobby modelbouw.

Tarquinio Provini (foto boven)

Tarquinio’s actieve race carrière begon al in 1949 op nationaal niveau. In 1954 promoveerde hij naar de internationale race klasse waar hij uitkwam in de 125cc en 250 cc op Mondial. Deze samenwerking duurde tot 1958.
In 1957 kwam hij voor de laatste maal uit voor Mondial en behaalde het Wereldkampioenschap in de klasse 125cc en werd tevens vice Wereldkampioen in de klasse 250cc met overwinningen in eigen land en op de TT van Assen.
Hierna stapte hij voor beide klassen over naar MV Agusta en werd in 1958 wereldkampioen in de klasse 250cc.
Nadat Mondial en MV Agusta zich voor de lichtere klasse terugtrokken uit de racerij heeft Provini de overstap naar Moto Morini gemaakt. Na het Morini tijdperk vervolgens nog  één jaar 50cc Kreidler gereden en voor de 250cc de overstap naar Benelli gemaakt.

In 1966 kwam er een abrupt einde aan zijn race carrière nadat hij in de TT Isle of Man zwaar ten val kwam en zijn rug brak. Hij is daar weer redelijk van hersteld maar racen was er niet meer bij.

In 1963 had hij het bij ons zo bekende merk PROTAR opgericht. Onder deze merknaam ontwikkelde Provini bouwdozen van motormodellen met de nadruk op de racemotoren. Bij de eerste modellen die hij maakte waren onder andere de Moto Morini – de Benelli en de Mondial 250cc.