Gilera 500cc, wereldkampioen 1953 t/m 1955

 Geoff Duke, wereldkampioen

 Geoff Duke behoort tot de ware motorsportlegendes. Op zijn geliefde eiland MAN wist hij 6 x de TT op zijn naam te schrijven.

In 2003 is op dit beroemde circuit als eerbetoon een bochtencombinatie naar hem vernoemd.

Ook in het wereldkampioenschap 500c deed hij het voortreffelijk met een wereldtitel op Norton in 1951.

In 1952 stapte Duke over naar Gilera en won het wereldkampioenschap drie maal in 1953 t/m 1955 met de Gilera.

 

De basis is deze originele en oude bouwdoos van Protar uit de zestiger jaren. De decals zijn ook oud en ik heb besloten nieuwe decals te maken. Daarbij pas ik gelijk het startnummer aan als wereldkampioen Nr. 1.

 

 Klik op de foto voor vergroting.

 

Als eerste de body verlijmen, schuren en plamuren tot hij gereed is om te spuiten.

 

Vervolgens in de kleur spuiten.

 

De nieuwe decals aanbrengen.

 

Nog één bewerking te gaan.

 

Het aanbrengen van een aantal dunne blanke laklagen tot de decals verzonken zijn in de lak.

 

 

De body delen staan inmiddels in de blanke lak en kunnen uitharden. Nu begint de 1e montage en voorbereiding van alle onderdelen om in de kleur gespoten te worden.

Dit model is met met een tophalf  uitgevoerd. Derhalve kan de kuipbevestiging aan de voorzijde van het frame verwijderd worden. De ophangbeugel voor de uitlaatdempers wordt ook verwijderd aangezien Geoff Duke altijd zonder de einddempers reed. (Wat een geweldig geluid moet deze motor geproduceerd hebben)

Aan de rechterzijde van het frame zijn deze wijzigingen al uitgevoerd.

 

Zoals eerder verwoord stamt dit model uit de zestiger jaren. De pasvorm is niet optimaal. Er moet het nodige gevijld en bijgewerkt worden om een goed sluitend geheel te krijgen. Op de foto zijn de naden en kieren goed te zien. Maar dat hoort ook bij de hobby en maakt de uitdaging des te groter om een goed resultaat te krijgen.

 

Het motorblok staat ook gereed om gespoten te worden.

 

Inmiddels zijn de meeste onderdelen in de kleur gespoten en kan de bouw beginnen. De naad bovenop het carter is na montage van het blok niet meer zichtbaar.

 

Het chrome van de velgen was aangetast en deze zijn ook opnieuw gespoten. Dit was ik toch al van plan omdat deze kleur meer naar de originele uitvoering gaat.

 

De luchtslangen waren te kort om bij de kuip te komen. Deze zijn verlengd.

 

De uitlaten zijn ingekort.

 

Als laatste de uitlaten en het bodywerk monteren.

 

Het aanbrengen van het bodywerk was een lastig klusje.

Tank en kuip heb ik tegelijk gemonteerd voor de juiste positie.

 

Het eindresultaat.