Suzuki RG500 Productieracer - wil hartog - winnaar TT Assen 1977
Algemene info
25 juni 1977, Het is vochtig en het heeft vanmorgen geregend. Ik zit al om 06.00 uur op de stekkenwal in afwachting van de start van de TT Assen.
In die tijd werd er om 10.00 uur gestart met de borrelglaasjes; de 50 cc, vervolgens 125cc, 250cc, 350cc, 500cc en de zijspannen. Een programma met 6 klassen zie je vandaag de dag niet meer. Ik beperk mij in dit verslag even tot de race in de klasse 500cc.
Het was Wil Hartog die weer een bliksemstart had. Dit was inmiddels zijn handelsmerk geworden. Bij de start was de baan nog nat maar Wil wist dat op een nat Assen goed te racen was. De Fransman Christian Estrosie was ook niet bang en nam al snel de leiding van Hartog over. Estrosie en Hartog reden samen weg bij het overige deelnemersveld met ondermeer befaamde coureurs als Barry Sheene, Kenny Roberts en Giacomo Agostini. 4 ronden voor het einde ging Estrosie onderuit en lag Wil ineens alleen op kop. Die laatste paar ronden zijn voor hem spannend en slopend geweest maar ook voor de fans langs de baan. Het zal toch niet waar zijn dat een Nederlander de koningsklasse op onzen eigen TT van Assen wist te winnen. de baan was inmiddels aan het drogen en Barry Sheene was vanaf de 2e plaats bezig met een opmars. Het mocht niet meer baten, Wil was los en niet meer te achterhalen en voor het eerst won een Nederlandse coureur onze eigen TT van Assen in de 500cc klasse.
Die dag vergeet ik nooit meer, wij gingen uit ons dak van vreugde en overal langs de baan was uitzinnige vreugde. Wil reed nog een ere ronde en iedereen zwaaide met programmaboekjes als een saluut voor zijn zege. Het was de eerste keer dat een coureur een ere ronde reed na een overwinning. Nu is dat gebruikelijk.
Willy van Wanrooij heeft een belangrijk aandeel in deze overwinning als vaste monteur en tuner van Wil Hartog zijn Suzuki RG500 productieracer.
De Overwinningsbeker van de TT Assen is door Wil zijn zoontje (inmiddels zoon) verkocht op de rommelmarkt en nooit meer boven water gekomen. De conservator van het Hartog museum zou deze beker uiteraard weer graag in het museum hebben.
Het is altijd een wens geweest nog eens een bouwmodel van Wil zijn Suzuki RG500 productieracer te bemachtigen. Jaap Zwaal, directeur van de Fa. Hobbimex en importeur van de Protar bouwmodellen heeft zich ingezet bij Protar om dit voor elkaar te krijgen. Bij de Van Veen Kreidler had hij ook succes geboekt en wij waren in afwachting. Uiteindelijk werd het een kopie van de fabrieksracer in een blauwe kleur met aangepaste decals. Maar dit leek niet op de machine van Assen, deze hoefde ik niet.
Bij mijn herstart van deze hobby in 2013 was één model mijn eerste doel. De motor van Hartog waarmee hij Assen gewonnen had. Hiervoor diende de fabrieks Suzuki van Barry Sheene als donor. Het zadel heb ik van hout gemaakt en de achtervering is aangepast naar een conventionele schokdemper. kleuren, striping en decals heb ik zelf gemaakt.
Dit model is een hommage aan de coureur Wil Hartog die mij en vele motorliefhebbers een onvergetelijke dag bezorgd heeft.