Jack Middelburg Yamaha

Jack Middelburg

Op 28 juni 1980 won Jack Middelburg de TT van Asssen op de  Yamaha Team Sarome. Dit project moet de replica van deze Yamaha worden. Protar heeft een uitvoering uitgebracht maar daar is niet makkelijk meer aan te komen. Daarom ga ik de Yamaha van Sheene van het merk Tamiya als kloon gebruiken. Bij een collega hobby bouwer heb ik een duplicaat decalset van de Protar uitvoering in kunnen scannen.

Deze vormt een belangrijke basis. Anders had ik alles opnieuw moeten tekenen. De decals van de Protar uitvoering zijn niet gelijk aan die van de uitvoering waar Jack Assen mee won dus dat ga ik ook gelijk aan passen.

 

Klik op de foto's voor vergroting

 

De Yamaha van Barry Sheene. De decals van dit model kan ik niet gebruiken.

 

De Protar decalset nabewerkt in de computer. 

Als eerste de schaal teruggebracht van 1:9 naar 1:12.

Bij het inscannen gaat altijd een deel van de scherpte en kleurdiepte verloren dus de randen weer verscherpt en de kleuren verdiept.

De hoek van de striping op de zijkant moest ik iets aanscherpen om deze goed te laten passen op dit model. De gele nummerplaat aan de zijkant heeft bij de protarset een uitsparing die niet precies overeenkomt met dit model. Deze uitsparing dus dichtgemaakt.

 

En zo moet hij uiteindelijk worden.

Op de zijkant van de kuip is in de S en A van het Sarome embleem een blauw oranje striping opgenomen. Die zit er bij de protarset niet ingetekend dus dat heb ik bijgewerkt. Het IMN vignet gewijzigd. Is bij protar van een andere uitvoering (gebogen). De Yamaha aanduiding nu ook in blauw gezet.  Op papier de nodige proefafdrukken gemaakt, uitgeknipt en op de motor gepast. Dit herhaalt tot het resultaat ok was.

De decal kan nu op decalpapier gedrukt gaan worden.

 

De Yamaha van Sheene is voorzien van gietwielen. Jack reed met spaakwielen.

 

Uit mijn reserveonderdelen een paar spaakwielen gelicht en de naven aangepast zodat de breedte exact overeenkomt.

 

Het achterwiel is aangepast en kan weer gedemonteerd worden om te spuiten.

 

Bij het voorwiel is de breedte van de naaf en stand van de remschijven belangrijk om goed aan te sluiten op de remklauw aan de voorvork. Ook deze is nu OK.

 

Het bodywerk verlijmt en alle naden goed geschuurd.

Een beetje secuur lijmen scheelt een hoop schuurwerk.

Daar waar kleine naadjes zichtbaar blijven heb ik dit keer gebruik gemaakt van plastic putty van Vallejo.  Dit zou perfect zijn was mij verteld. Ik vind het lastig spul wat niet makkelijk afwerkt. Blijft iets soft en rult snel. Voorzichtig schuren met 3000 gaf uiteindelijk wel een goed resultaat. Maar volgende keer vertrouw ik weer op mijn aloude laminaatvuller. Hier kan je echt alles mee. Grotere naden etc. Wordt keihard en is goed te schuren en te vormen. Als u het gaat gebruiken dan net dik genoeg opzetten want je moet echt schuren.

 

Het bodywerk staat inmiddels in zijn witte laklaag.

 

Het drukken van de decals gaf wat problemen maar die zijn wij ook weer te boven gekomen. Inmiddels is alles geplaatst op het bodywerk. De proefsetjes die ik eerder gemaakt had van papier hebben hun nut bewezen. ( zie foto boven)

De decals passen nu perfect. Nog wel een lastig klusje om met name de striping perfect te krijgen, maar met hulp van mijn 'vriend' decosol  is alles naar mijn zin.

 

Volgende handeling wordt alles nogmaals aflakken met blanke lak. Die ga ik weer opzetten in een aantal dunne lagen tot de decals verzonken zijn. Dan is het net spuitwerk.  Inmiddels is deze klus ook gebeurd.

 

Nu het bodywerk helemaal afgelakt is kan het rustig een tijdje uitharden. Dan kan de bouw van de motor beginnen. Inmiddels de nodige onderdelen voorbereid om te spuiten. 

 

De achterbrug staat in de kleur en is afgemonteerd.

 

De veer van de schokdemper was metaal kleur. Nu zwart gespoten.

 

De voorvork is ook gereed voor montage.

 

Het frame is afgelakt.

 

en de bobines zijn alvast gemonteerd.

 

En dit is het motorblok geworden.

 

De hoofd onderdelen zijn gereed en de feitelijk bouw van de motor kan beginnen.

 

De uitlaten in meerdere spuitbewerkingen metaal brons gespoten en daarna geweatherd en met blanke lak afgespoten.

 

 

Alle bekabeling aangebracht. Zelf nog een set gaskabels gemaakt. Deze worden niet meegeleverd met dit model.

Het bodywerk is inmiddels uitgehard dus de volgende stap is de definitieve afbouw.

 

 

De motor is inmiddels voorzien van het bodywerk.

Het kunstof zadeldek heb ik vervangen voor een eigengemaakt leren exemplaar.

Voor het eindresultaat kunt u op de link onder aan deze pagina klikken voor een volledig fotoverslag.

 

Hier ga ik verder met het rijdersfiguur

 

In navolging van de productieracer van Wil Hartog heb ik besloten dat dit model ook compleet met rijder moet worden. In Hong Kong een rijders figuur besteld. Wat is internet geweldig. Binnen 1 week had ik hem in huis.

 

En zo komt hij in onderdelen binnen. Hier kan je pas aan beginnen als het model klaar is. Dan kun je hem gelijk goed op de motor passen en in de juiste positie zetten.

 

De decals zijn een hoofdstuk apart. Avonden surfen over internet op zoek naar goede plaatjes om te zien hoe de uitmonstering van Jack er uit zag tijdens zijn winnende race op Assen.

Daarna alles nabewerken. In een aantal gevallen ontkom je er niet aan dat je de decal zelf nieuw moet maken voor het beste resultaat. Inmiddels is alles gedrukt op decal papier en is de kwaliteit OK.

 

Eerst het figuur verlijmen en de naden schuren.

 

Dan op de motor passen en verlijmen. Deze figuren zijn algemeen gemaakt voor alle model motoren en je zal per model concessies moeten doen in de stand van de armen en benen of hem aan moeten passen. Ik heb hem aangepast.

De helm en het hoofd begint er op te lijken.

 

De stand van de benen was ok. De armen kwamen niet goed overeen met de stuurpositie en het is geen gezicht als hij zijn stuur niet goed vast heeft. Met een hobby slijpschijfje de bovenkant van de armen bijgewerkt voor de juiste pasvorm. Daarna alle kieren en naden dichtstoppen. Hierna wordt het schuren geblazen. Dan nog een keer nabewerken met vuller om hem helemaal goed af te werken.

 

De helm en het gezicht is een lastig klusje als je bedenkt dat hij maar 2cm in doorsnee is. De decal op diverse plaatsen nog in moeten snijden om hem goed op de helm te krijgen. Dan het gezicht in tekenen. Bij het passen op de motor kwam de stand van het hoofd niet goed uit. Als ik hem zo monteer kijkt hij schuin naar beneden ipv vooruit. Dus ga ik hier ook nog in wijzigen en proberen een nek te modelleren. Dan kan ik de positie van het hoofd goed zetten. De lak van de helm staat nu uit te harden. Daarna nog één keer voorzichtig polijsten om de oneffenheden weg te halen.

Nog zat te doen dus.

 

Het schuurwerk is gedaan. Daarna is het figuur opnieuw in de witte lak gespoten. Vervolgens worden de kleuren aangebracht.

 

Het spuitwerk is klaar. Het gat bij de hals (zie eerdere foto) is nu dicht en voorbereid om het hoofd goed te positioneren en af te werken.

 

Voor het hoofd geplaatst wordt ga ik nu eerst alle decals opbrengen. Daarna aflakken op dezelfde manier als het motormodel. In een aantal dunne laagjes de decals verzinken in de lak. Enige verschil is dat in plaats van hoogglans nu satin lak gebruikt wordt.

 

De outfit van Jack.

 

Alle decals zijn nu geplaatst

 

en liggen verzonken in de lak.

 

Nu komt de lastige klus. De juiste positie van het hoofd.

 

De klus is geklaard en Jack staat samen met Wil Hartog en Barry Sheene in de vitrinekast.